Dit wil je weten als je start met je eigen bedrijf

Als je aan het begin van het ondernemers avontuur staat, dan komt er best veel op je af. Naast dat je je moet inschrijven bij de KVK, eventueel een boekhouder moet vinden en misschien zelfs een werkplek, moet je nog zoveel andere dingen regelen. Maar waar begint het avontuur? En nog belangrijker welke route moet je nemen?

Een goed idee

We kunnen er bijna wel donder op zeggen dat elk bedrijf is begonnen vanuit een goed idee. Groot of klein, dat maakt niet uit. Het feit is, dat iedere ondernemer op een dag heeft besloten om ervoor te gaan.

Ik vergelijk een goed idee altijd met een vuurtje. Het is eerst een klein vlammetje in jouw gedachten, dat in loop van tijd steeds meer aandacht van je vraagt en steeds groter wordt. Het houdt je bezig en je voelt dat dit iets is waar je nog eens beter over na moet denken. Na een tijdje besef je dat het je niet meer loslaat en dat dit iets is waar je voor moet gaan. Heerlijk gevoel! Maar verwar een goed idee niet met een goed plan! Want bij een goed idee zit je helemaal in de flow van dit-wordt-echt-mega-gaaf. Je bent dus erg enthousiast! Niks mis mee, ik herken het helemaal ;). Maar ik heb inmiddels geleerd dat een goed idee eerst een goed plan moet worden.

Een goed plan

Want bij een goed plan krijgt jouw idee echt vorm. Hier wordt duidelijk of het wel echt zo’n goed idee is. Stel jezelf vragen zoals:

  • Heb ik een groot budget nodig om te starten?
  • Welk bedrag kan ik investeren in mijn onderneming?
  • Heb ik een werkruimte nodig of kan ik vanuit huis starten?
  • Moet ik op zoek naar leveranciers?
  • Wat wil ik verkopen? Producten, diensten of beide?
  • Kan ik deze onderneming alleen opstarten of heb ik hulp nodig?
  • Is er veel concurrentie in deze markt?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het punt is, denk goed na voordat je begint. Het bedenken van een idee is in die zin zo klaar, maar het uitwerken van een goed plan gaat iets meer tijd inzitten. Maar het is zeker de moeite waard ;). Zo begin je namelijk wel op de juiste manier en is jouw kans van slagen vele malen hoger. Want als je na het beantwoorden van de eerste vragen nog enthousiast bent, ga je weer iets verder. Je zou jezelf nu de volgende vragen kunnen stellen:

  • Wat ga jij anders doen dan de rest
  • Welke mensen wil je het liefst helpen?
  • Hoe ga je geld verdienen?
  • Hoe ga je klanten benaderen?
  • Wat wil je bereiken in 1 jaar, 2 jaar en in 5 jaar?

Ben ik wel geschikt als ondernemer? 

Twijfelen is menselijk! Maar laat het niet je dromen in de weg staan. Dat zou zonde zijn. Er zijn zoveel dromen van mensen niet uitgekomen, alleen al omdat ze simpelweg de stap niet durfden te zetten. Ik vind dat persoonlijk erg jammer! Want als je twijfelt en hierdoor je plannen niet uitvoert, dan komt spijt vroeg of laat om de hoek. En dan is het waarschijnlijk te laat. Als ik met een plan bezig ben en het spannend vindt om er vol voor te gaan, dan stel ik mijzelf de vraag: Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Wat gebeurt er als dit plan op één of andere manier niet lukt? Meestal valt het antwoord wel mee en is het zeker de moeite waard om te proberen.

Geloof jij in jouw plan? En ben je bereid om er alles voor te doen? Geef het dan een kans, dit gaat jou lukken!

~Take the risk or lose the chance~

O.M.A. -> Ongevraagd, Mening en Advies.

Zijn er mensen die het jou niet gunnen? Ja zeker weten, die zijn er. Dit zijn mensen die onder de categorie OMA vallen. Deze mensen geven ongevraagd een mening en geven advies waar jij niet op zit te wachten. Om die reden gaan wij er nu geen extra aandacht aan besteden. Ik wil je één tip geven, luister er niet naar ;).

Bedenk een naam, hier begint het avontuur

Het avontuur begint pas echt als het een naam krijgt! Tenminste, dat vind ik wel ;). Op het moment dat je een naam hebt bedacht voor jouw onderneming, voelt het echt! Heerlijk gevoel! Als je nog aan het twijfelen bent of tips wil ontvangen voor het bedenken van een naam, lees dan mijn blog: Hoe bedenk je een pakkende bedrijfsnaam? + stappenplan

Maak een logo

Nadat je een naam hebt bedacht, komt al vrij snel het zelf maken of laten maken van een logo in beeld. Dit is het punt dat je jouw onderneming een gezicht gaat geven. Mooi proces! Een logo is waarschijnlijk één van de eerste reclame-uitingen die een klant krijgt te zien van jouw onderneming. Pak het dus goed aan! Wist je dat je nu zelf gemakkelijk een logo kunt maken? Ik heb een uitgebreid E-book gemaakt met alle stappen die je nodig hebt om zelf een logo te maken. Hij is GRATIS te downloaden ;). E-book: Ontwerp jouw eigen logo

Vergeet je huisstijl niet

Als je van de één op andere dag ondernemer bent, dan wil je ook van de één op andere dag klanten ontvangen. Maar wat voor soort mensen wil je aanspreken? En wie help je het liefst? Een huisstijl kan jou hierbij helpen. Met een huisstijl spreek je namelijk de juiste mensen aan. Het is de stijl van je bedrijf. Het maakt jouw bedrijf compleet en professioneel. Denk aan lettertypes, kleuren, elementen, patronen en fotografie. Samen vormen ze jouw huisstijl. Door deze stijl kun je laten zien wat jou anders maakt dan de rest. Ga je zonder huisstijl ondernemen, dan ben je niet herkenbaar en je laat niet zien wat je in je mars hebt. Zo zonde! De stijl van jouw bedrijf voer je namelijk op al jouw reclame-uitingen door. Zo creëer je een professioneel geheel. Meer weten? Lees dan vooral mijn blog: Een huisstijl, is dit eigenlijk wel nodig?

Zichtbaar met je website

Naast dat je uiteraard actief kan zijn op social mediakanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest etc. Is een website ook geen overbodige luxe. Hier krijg je de mogelijkheid om te laten zien wat je te bieden hebt. Een website kun je vergelijken met een auto. Als je hem niet veel gebruikt is een Vw up (kleine auto) een prima aankoop. Niet groot, doet wat hij moet doen, maar je komt wel professioneel over. Als je er iets meer uit wil halen, dan is het verstandiger om voor zijn grote broer Vw Passat te kiezen. Dit is een grotere auto met meer ruimte en het geeft je de mogelijkheid om grotere avonturen aan te gaan. Kortom. Een website kun je laten maken is allerlei soorten en maten. Maar wat belangrijk om te weten is, als je het doet, doe het dan goed! Als iets niet professioneel is, is het een lelijke website. Ook hier moet dus jouw professionele huisstijl op doorgevoerd worden ;). Wil je meer weten over het laten maken van websites? Ontdek het hier.

Start op de juiste manier met jouw onderneming

Nog even alles op een rijtje. Van een goed idee gingen we naar een goed plan. Als je dit duidelijk voor ogen hebt, dan heb je stap één voltooid. Maar je weet inmiddels dat je er dan nog niet bent. Geen zorgen, want het wordt alleen maar leuker ;). Je gaat vanuit een goed plan naar het bedenken van een naam. Als je achter de naam van jouw onderneming staat, dan is het tijd om je bezig te houden met het maken of laten maken van een logo. Je weet inmiddels dat dit met mijn E-book: Ontwerp jouw eigen logo mogelijk is. Maar je weet ook dat je met alleen een logo niet zoveel uitstraalt, juist daar heb je een huisstijl voor nodig. Met een huisstijl spreek je de juiste mensen aan, laat je zien waar jij in gespecialiseerd bent en kom je professioneel over. Met een logo en een huisstijl zet je jezelf dus al goed op de kaart.

Maar het is zeker nog niet tijd om achterover te hangen in de luie stoel ;). Er moet nog wel het één en ander gebeuren. Wat je wil is, aandacht krijgen van de juiste mensen. Hier gebruik je social media voor en jouw website. Als je dit voor elkaar hebt, dan weet ik zeker dat je stap voor stap jouw doelen gaat behalen. Maar onthoud wel, geduld is een schone zaak. Raak niet in paniek als het niet gelijk je verwachtingen overtreft. Veel ondernemers zeggen niet voor niets: Eerst zaaien en dan oogsten ;). Als je jezelf constant blijft ontwikkelen, een doorzetter bent en je in gedachten houdt waarom je dit avontuur bent begonnen, dan weet ik zeker dat je een mooie toekomst tegemoet gaat.

Veel leesplezier!

Ik ben Sylvana Postma. Een grafisch vormgever die ondernemers op een leuk niveau de kneepjes van het vak leert. Een mooi ontwerp maken, dat gun ik elke ondernemer! 

Wil jij ook de regie nemen over jouw eigen reclame-uitingen?

Ontdek meer

Gratis cursus

Hulp bij
ontwerpen!

Grijp je kans!

Gratis cursus

Hulp bij ontwerpen!

Grijp je kans!

Ik ben Sylvana Postma. Een grafisch vormgever die ondernemers op een leuk niveau de kneepjes van het vak leert. Een mooi ontwerp maken, dat gun ik elke ondernemer! 

Wil jij ook de regie nemen over jouw eigen reclame-uitingen?

Ontdek meer

Home
Cart